Richard Wagner’s Liebestod Isolde ریچارد واگنر ایزولده

Isolde’s Liebestod

Mild und leise

,wie er lächelt

wie das Auge

—hold er öffnet

?seht ihr’s Freunde

?Seht ihr’s nicht

Immer lichter

,wie er leuchtet

stern-umstrahlet

?hoch sich hebt

?Seht ihr’s nicht

Wie das Herz ihm

,mutig schwillt

voll und hehr

?im Busen ihm quillt

,Wie den Lippen

,wonnig mild

süßer Atem

—sanft entweht

!Freunde! Seht

?Fühlt und seht ihr’s nicht

Hör ich nur

,diese Weise

-die so wunder

,voll und leise

Wonne klagend,

alles sagend,

mild versöhnend

,aus ihm tönend

,in mich dringet

,auf sich schwinget

hold erhallend

?um mich klinget

,Heller schallend

,mich umwallend

sind es Wellen

?sanfter Lüfte

Sind es Wogen

?wonniger Düfte

,Wie sie schwellen

,mich umrauschen

,soll ich atmen

?soll ich lauschen

,Soll ich schlürfen

?untertauchen

Süß in Düften

?mich verhauchen

,In dem wogenden Schwall

,in dem tönenden Schall

in des Welt-Atems

—wehendem All

,ertrinken

—versinken

—unbewußt

!höchste Lust

عشقمرگ ایزولده

خرامان و آرام

می خندد او,

همچون چشمی

که دریچه اش باز می شود—

شادی او را می بینید؟

نمی بینید شادی او را؟

نمی بینید هر لحظه

روشن تر می تابد,

همچون ستاره ای هاله وار

بلند می شود, می تابد؟

نمی بینید؟

قلب بی باکش

در سینه می تپد,

کامل و پر شکوه

درسینه ی او می رقصد؟

همچون لبانی

خوش غنچه,

که شیرین نفسی

آرام بیرون می دهند—

دوستان! بنگرید!

مگر احساس نمی کنید و نمی بینید؟

من فقط این آوا  را

می شنوم,

که چنین زیبا-

کامل و آرام,

خوش آهنگ,

پر سخن,

که آشتی وار

از او بیرون می آید,

به درونم می رود,

موج می زند,

باز می گردد

و صدایش دور من می پیچد؟

گاهی بلندتر صدا می کند,

و مرا احاطه می کند,

آیا موجهای برآورده ی

نسیم آسمان هستند؟

یا موجهای

بوی خوش آیند؟

موجها می خروشند,

و مرا در بر می گیرند,

آیا باید نفس بکشم,

یا فقط گوش کنم؟

آیا باید هرت بکشم,

یا به زیر آب بروم؟

خوش در بوهای خوش آیند,

خود را غوطه ور کنم؟

در موجی از جریان,

در آوایی از صدا,

در دنیای نفس

که در فضا می وزد,

غرق شوم,

غوطه ور شوم—

نا خواسته —

که والاترین شادیست!

Links und Einbilcke für die bayreuther-festspiele
http://www.bayreuther-festspiele.de/english/video_guide__224.html


About this entry